Σάββατο 29 Σεπτεμβρίου 2012

Κοινωνικό κεφάλαιο - εκπαίδευση - αξίες

Υπάρχουν πολλές έρευνες που καταγράφουν συστηματικές διαφορές αξιών ανάμεσα σε λαούς ή σε εθνικότητες. Μερικές από τις διαφορές αυτές είναι αρκετά μεγάλες ώστε να επηρεάζουν την ζωή της κοινωνίας, την πολιτική και την οικονομία.

Ένα από τα ευρήματα των ερευνών, το ανέδειξε στο TEDxAcademy ο Ηλίας Παπαϊωάννου στην ομιλία του για το κοινωνικό κεφάλαιο και την σχέση του με την ποιότητα της εκπαίδευσης και τις αξίες που διδάσκουμε στα παιδιά μας. Είναι από το World Values Survey (Παγκόσμια Έρευνα Αξιών), και ειδικότερα από την ερώτηση: Ποιά στοιχεία (χαρακτήρα ή αξιών) θεωρείτε σημαντικά να αποκτήσει ένα παιδί; (βλ. στο 16'20'')

Το στοιχείο "να ανέχεται και να σέβεται τους άλλους" ήταν στην Ελλάδα λιγότερο σημαντικό από ό,τι ήταν σε κάθε άλλη χώρα. 'Ημασταν 69οι στους 69. Δεν θεωρούμε σημαντικό να διδάσκουμε στα παιδιά ανεκτικότητα και σεβασμό. Οι τελευταίες χώρες (μαζί με την Ελλάδα) ήταν η Ουγκάντα, η Σαουδική Αραβία, η Αλγερία και το Πακιστάν. Οι πρώτες πέντε χώρες σε αυτόν τον δείκτη ήταν η Σουηδία, η Ολλανδία, η Δανία, η Γαλλία και η Ισλανδία.

Οι προεκτάσεις αυτού και η σχέση του με την σημερινή ελληνική πραγματικότητα στην άκρως ενδιαφέρουσα ομιλία του Ηλία Παπαιωάννου στο TEDx




Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου 2012

Σχολικός εκφοβισμός - όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε…



Τι είναι το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού και πότε εμφανίζεται; Ποια είναι τα αίτια του φαινομένου και ποιες οι συνέπειές του; Τι λένε οι σχετικές έρευνες σχετικά με τα ποσοστά του εκφοβισμού στο σχολικό περιβάλλον και πως διαμορφώνονται τα στατιστικά στοιχεία σχετικά με το φύλο του θύτη και του θύματος; Ποιες είναι οι παρεμβάσεις πρόληψης και αντιμετώπισης του φαινομένου; Στα ερωτήματα απαντά η κ. Χριστίνα Τσολάκη, εκπ/κός, ε. υ. της ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ.

Δείτε το βίντεο της συνέντευξης


Από το kidsweb.gr

Παρασκευή 21 Σεπτεμβρίου 2012

Η Εκπαίδευση του 21ου αιώνα

Ο Κεν Ρομπινσον περιγράφει σε ποια κατεύθυνση πρέπει να στραφεί ο εκπαιδευτικός θεσμός που σχεδιάστηκε και λειτουργεί με τα δεδομένα του Διαφωτισμού και της Βιομηχανικής Επανάστασης.
Αλλαγή του εκπαιδευτικού παραδείγματος από την RSA (με υπότιτλους)




Δευτέρα 17 Σεπτεμβρίου 2012

Γράμμα σ'ένα παιδί

via 9o Λάρισας

Οκτώ συγγραφείς απευθύνουν μια σύντομη επιστολή στο παιδί που έχουν στην καρδιά τους για να του εμπνεύσουν την αγάπη για την ανάγνωση και τα βιβλία

ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ | ΧΑΡΗΣ ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ | ΑΛΚΗ ΖΕΗ | ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ | ΜΑΝΟΣ ΚΟΝΤΟΛΕΩΝ | ΛΟΤΗ ΠΕΤΡΟΒΙΤΣ-ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΥ | ΣΑΚΗΣ ΣΕΡΕΦΑΣ | ΣΩΤΗ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ

Η πρωτοβουλία «Γράμμα σ’ ένα παιδί» αναλήφθηκε στο πλαίσιο της 9ης ΔΕΒΘ και έλαβαν μέρος σε αυτήν συγγραφείς που παρευρίσκονταν στην Έκθεση, όπου και κατά τη διάρκεια σχετικής εκδήλωσης διάβασαν ο καθένας το κομμάτι τους μπροστά σ’ ένα κοινό από εκπαιδευτικούς και παιδιά.



ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ

Αγαπητέ Γιώργο,
Έχω μπλέξει. Πρέπει επειγόντως να μου ξαναδείξεις πώς θα διαβάζω τα sms στο κινητό μου. Μη γελάσεις, έχει χοντρύνει το μυαλό μου. Μη γελάσεις γιατί θα το πάθεις και συ σε καμιά εξηνταπενταριά χρόνια.
Λοιπόν, σχετικά με τα ταξίδια που συζητούσαμε την Κυριακή: τα καλύτερα τα έχω κάνει με τα βιβλία. Μέχρι το φεγγάρι έφτασα. Στα βάθη των ωκεανών επίσης. Με τον φίλο μου τον Ιούλιο Βερν. Δεξιοτέχνης. Και με τη δική μας τη Δέλτα. Όχι των παγωτών. Τη γιαγιά Πηνελόπη Δέλτα, με τον Καπετάν Άγρα, με τον Καπετάν Τυλιγάδη της. Τι ωραίες μορφές μέσα στις καλαμιές των μυστικών του βάλτου. Στην ηλικία σου αυτά. Συναρπαστική εποχή. Ακολούθησαν κι άλλα φυσικά. Πιο δύσκολα και ίσως πιο απολαυστικά. Γιατί ωρίμαζα στο μυαλό – και στην ευαισθησία. Με άλλους φίλους καινούργιους τώρα: Μπαλζάκ, Φλωμπέρ, Ντοστογιέφσκι, Παπαδιαμάντης, Τολστόι, Βιζυηνός. Τι έξοχη περιπέτεια, τι γνωριμίες. Μακρηγορώ ωστόσο. Την άλλη Κυριακή θα συνεχίσουμε. Και θα μου μάθεις όλες τις λειτουργίες του κινητού μου. Μέχρι τότε γεια σου.

Υ.Γ. Αναζήτησε στο μεταξύ τον «Μικρό Πρίγκιπα» του Σαιντ Εξυπερύ. Με έχει μαγέψει αυτό το βιβλίο. Ο Σαιντ Εξυπερύ ήταν πιλότος σε καταδιωκτικά. Ποιητής-πολεμιστής. Θα σου πω πολλά για τη ζωή του. Μοναχικός πρωτοπόρος.


Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2012

Η Μικρόπολις στην Τεχνόπολις


Η Τεχνόπολις μεταμορφώνεται και πάλι σε… Μικρόπολις!

Ανανεωμένη, πιο πλούσια σε θέματα, πιο μεγάλη σε διάρκεια και πιο πολύχρωμη, η «Μικρόπολις», πραγματοποιείται για τρίτη συνεχή χρονιά, με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση παιδιών 2-13 ετών σε θέματα ποιότητας ζωής, μέσα απ΄το παιχνίδι!
Η μοναδική στο είδος της εκπαιδευτική ενέργεια φιλοξενεί υπό την ομπρέλα της πανεπιστήμια,ινστιτούτα, μουσεία, πολιτιστικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα, αλλά και γνωστές μη κυβερνητικές οργανώσεις με απίθανες βιωματικές και καινοτόμες δράσεις.
Ξεναγοί μικρών και μεγάλων είναι η μικρή Πόλυ, μαζί με τον καλύτερο της φίλο, τον Κοσμά. Παρέα υποδέχονται στις συναρπαστικές γειτονιές της «Μικρόπολις» 2012 μαθητές Δημοτικού, παιδιά και γονείς σε μια ημερήσια εκδρομή γεμάτη δραστηριότητες!

Φέτος, όμως, η «Μικρόπολις» δεν έχει μόνο Γειτονιές! Έχει εκπλήξεις, ειδικές δράσεις, πλούσια δώρα.

Παράλληλα και για πρώτη φορά στη φετινή διοργάνωση διεξάγεται η πρότυπη έκθεση παιδικού βιβλίου «Μικρόπολις», με τη συμμετοχή μεγάλων εκδοτικών οίκων. Μία μοναδική στο είδος της έκθεση πουπλαισιώνεται από ένα ευρηματικό πρόγραμμα εκπαιδευτικών και ψυχαγωγικών εκδηλώσεων.

Για να απολαύσετε την επίσκεψή σας στη «Μικρόπολις» 2012, σας προτείνουμε:
  • Να έρθετε με το μετρό! Έτσι, όχι μόνο θα εξοικονομήσετε χρόνο, αλλά θα μειώσετε και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της διοργάνωσης! [μπλε γραμμή, στάση Κεραμεικός]
  • Να μην ξεχάσετε να φέρετε και το παιδί που κρύβουμε όλοι μέσα μας! Στη «Μικρόπολις» 2012 γονείς και συνοδοί θα κληθούν να λάβουν μέρος στις δράσεις!
  • Να είστε έτοιμοι για μια ολοήμερη εκδρομή! Η μέση διάρκεια παραμονής στη «Μικρόπολις» είναι
  • 5 ώρες.
  • Να προμηθευτείτε τα εισιτήρια σας έγκαιρα εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα.
  • Προπώληση στο viva.gr.
Υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, η Μικρόπολις εκπαιδεύει τους αυριανούς ενεργούς πολίτες!



Ημέρες και Ώρες Λειτουργίας:
  • 20 & 21 Σεπτεμβρίου: 09.00 – 14.00 [Μόνο για σχολεία: προγραμματισμένες επισκέψεις Δημοτικών Σχολείων απ΄ όλη την Ελλάδα, στο πλαίσιο εκπαιδευτικής εκδρομής].
  • Σαββατοκύριακο 22 & 23 Σεπτεμβρίου: 10.00 – 20.00 [Ευρύ κοινό: παιδιά και συνοδοί, προγραμματισμένες επισκέψεις Φορέων για το Παιδί].  

 Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα της

Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου 2012

Η νοημοσύνη δεν είναι μία… αλλά οκτώ! Ποια διαθέτει το παιδί σας;

Της Λίζας Βάρβογλη, ψυχολόγου-ψυχοθεραπεύτριας-παιδοψυχολόγου, Ph.D.
via  via pappanna.wordpress.com


Δεν υπάρχει μόνον ένα αλλά πολλά είδη νοημοσύνης. Και όπως δεν μπορούμε να βρούμε δύο ανθρώπους με πανομοιότυπα δακτυλικά αποτυπώματα, έτσι δεν μπορούμε να βρούμε και δύο ανθρώπους με τον ίδιο συνδυασμό απ αυτά τα είδη νοημοσύνης!

Τη δεκαετία του 1980, ο καθηγητής της εκπαίδευσης στο πανεπιστήμιο Harvard των ΗΠΑ Dr. Howard Gardner πρότεινε μια επαναστατική θεωρία: δεν έχουμε απλώς ένα είδος νοημοσύνης, το οποίο είναι το ίδιο για κάθε άνθρωπο, αλλά υπάρχουν πολλά και διαφορετικά είδη νοημοσύνης.

Ας δούμε όμως τι εννοούμε όταν λέμε νοημοσύνη.

Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου 2012

Ταξινόμηση κατά Bloom: Ένας οδηγός για γονείς


Ταξινόμηση κατά Bloom (Bloom’s Taxonomy) είναι ένας όρος που χρησιμοποιούν οι δάσκαλοι και οι παιδαγωγοί, αλλά οι περισσότεροι γονείς δεν γνωρίζουν. Είναι όμως εξαιρετικής σημασίας και αξίας. Και είναι ωφέλιμο να γνωρίζουμε πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στο σπίτι σε συνδυασμό με καθημερινές δραστηριότητες, ώστε να βοηθούμε τα παιδιά να διευρύνουν τις ικανότητες της σκέψης τους.

Η ικανότητα κριτικής σκέψης (critical thinking)  επιτρέπει στο παιδί να σκέφτεται ανεξάρτητα, να βρίσκει και να διορθώνει λάθη, να επιλύει προβλήματα, να αξιολογεί εναλλακτικές μεθόδους και να ελέγχει την ορθότητα πληροφοριών και γνώσεων. Η ικανότητα κριτικής σκέψης δεν αποκτάται με την απλή ανάγνωση βιβλίων ή την λύση ασκήσεων, αλλά με πρακτικά μαθήματα και τεχνικές που χτίζουν γνωσιακές ικανότητες πέρα από την απλή απομνημόνευση γεγονότων και πληροφοριών.

Η ταξινόμηση (ή ταξινομία) Bloom πήρε το όνομά της από τον Benjamin Bloom, Αμερικανό ψυχολόγο ο οποίος κατά τη δεκαετίες 1950-1960 προέβη μέσω έρευνας στο πανεπιστήμιο Columbia, σε ταξινόμηση των διδακτικών στόχων με σκοπό την συστηματική καλλιέργεια των υψηλότερων δεξιοτήτων σκέψης για παιδιά όλων των ηλικιών. Η ταξινόμηση κατά Bloom αναθεωρήθηκε το 2001 με μικρές παραλλαγές και προσαρμογές. Παραμένει όμως στη βάση της ένα εξαιρετικό εργαλείο και από τα πλέον εφαρμόσιμα μοντέλα παγκοσμίως. Οι δάσκαλοι μαθαίνουν πως να το χρησιμοποιούν στη εκπαιδευτική διαδικασία. Οι γονείς όμως αγνοούν πως μπορούν να επωφεληθούν στην καθημερινή τους επαφή με τα παιδιά τους.


Στην ταξινόμηση κατά Bloom διακρίνονται τρεις ευρύτεροι γνωσιακοί τομείς:
  • ο γνωστικός - περιλαμβάνει στόχους γνώσης, κατανόησης και της ικανότητας ελέγχου, αλληλοσυσχέτισης, επίλυσης προβλημάτων και σύνθεσης.
  • ο συναισθηματικός - ο τομέας των συμπεριφορών, συναισθηματικών αντιδράσεων, στάσεων και αξιών.
  • ο ψυχοκινητικός - που αφορά στην ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων και που σήμερα θεωρείται ότι καλύπτει τον χώρο των νέων τεχνολογιών.

Η ταξινόμηση προτείνει για κάθε τομέα μια ιεραρχία επιπέδων (κατηγοριών) τονίζοντας ότι κάθε επίπεδο πρέπει να το κατέχει κανείς καλά για να προχωρήσει στο επόμενο.

Ειδικά ο γνωστικός τομέας περιλαμβάνει δεξιότητες γνώσης σε έξι επίπεδα, δομημένα από το χαμηλότερο επίπεδο ικανότητας προς το υψηλότερο, ως εξής:
  1. Γνώση (Knowledge - Remember) - ικανότητα ανάκλησης στη μνήμη γνώσεων.
  2. Κατανόηση (Comprehension - Understand) - ικανότητα σύλληψης νοημάτων.
  3. Εφαρμογή (Application - Apply) - ικανότητα χρήσης της γνώσης σε καταστάσεις.
  4. Αναλυση (Analysis - Analyze) - ικανότητα διαχωρισμού κατάδειξης σχέσεων.
  5. Αξιολόγηση (Evaluation - Evaluate) - ικανότητα κρίσης της αξίας και της ποιότητας.
  6. Σύνθεση (Synthesis - Create) - ικανότητα δημιουργικής σύνθεσης και καθιέρωση νέων σχέσεων.



Σημ. Στην αναθεωρημένη έκδοση 2001 ανώτατο επίπεδο θεωρείται η αξιολόγηση, ενώ πολλοί σημερινοί εκπαιδευτικοί ερευνητές, θέτουν την αξιόλογηση και την σύνθεση στο κορυφαίο επίπεδο μαζί.

Όλοι θέλουμε τα παιδιά μας να αναπτύσσουν ικανότητες κριτικής σκέψης. Δυστυχώς, πολλοί δάσκαλοι και οι περισσότεροι γονείς, είναι πιθανότερο να απευθύνουν ερωτήματα στα παιδιά σε επίπεδο απομνημόνευσης το οποίο είναι το χαμηλότερο επίπεδο σκέψης και περιλαμβάνει ερωτήματα τύπου : ποιός, τι, πού, πότε, γιατί. Ερωτήσεις αυτού του είδους απαιτούν από τα παιδιά απλή απομνημόνευση για να απαντήσουν. Καθώς τα παιδιά κινούνται από χαμηλότερο επίπεδο της απομνημόνευσης προς την κατανόηση, απαντούν σε ερωτήσεις που τους ζητούν να οργανώσουν την προηγούμενη πληροφορία με σύγκριση, εύρεση νοήματος ή οργάνωση της πληροφορίας. Σε αυτά τα επίπεδα τα παιδιά απλώς επαναλαμβάνουν την πληροφορία, ίσως με δικά τους λόγια, αλλά αυτό δεν βοηθά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κριτικής σκέψης.

Ως γονείς θέλουμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να σκέφτονται από μόνα τους και να απορρίπτουν την πρόχειρη, θολή ή επηρεασμένη από τον εκάστοτε περίγυρο πληροφορία. Η μνήμη και η κατανόηση είναι η βάση και μέρος της διαδικασίας, αλλά η περαιτέρω επεξεργασία της γνώσης απαιτεί τεχνικές υψηλότερου επιπέδου. Ο τρόπος που ο γονέας ή ο δάσκαλος μιλά και ερωτά ένα παιδί καθώς το παιδί μαθαίνει, θα πρέπει να εμπλέκει όλα τα ανωτέρω επίπεδα του γνωστικού τομέα και να βασίζεται στην ταξινόμηση αυτή.

Ορισμένα παραδείγματα χρήσης των ανωτέρων επιπέδων της ταξινόμησης με ερωτήσεις που μπορείτε να κάνετε στο παιδί σας:

Εφαρμογή: Ρωτήστε το παιδί πως το ίδιο θα έλυνε ένα πραγματικό πρόβλημα. Ρωτήστε γιατί θεωρεί κάτι σημαντικό. Ρωτήστε το παιδί να συνεχίσει μια ιστορία ή να προβλέψει τι θα συμβεί σε μια δεδομένη κατάσταση.

Ανάλυση: Ζητείστε από το παιδί να διακρίνει κίνητρα ή λόγους για κάποια ενέργεια. Βοηθήστε το να δημιουργήσει μια έρευνα ή μια συνέντευξη. Πείτε του να κατασκευάσει ένα διάγραμμα ή ένα οικογενιεακό δένδρο ή να αναπαραστήσει μια πραγματική κατάσταση.

Αξιολόγηση: Ζητείστε από το παιδί να σχηματίσει και να υποστηρίξει μια γνώμη πάνω σε ένα θέμα. Ειδικά οι έφηβοι έιναι πολύ καλοί σε αυτό. Παραδείγμα: ζητείστε από το παιδί να γράψει ένα γράμμα ή να αξιολογήσει τις ενέργειες των χαρακτήρων σε μια ιστορία.

Σύνθεση: Ζητείστε από το παιδί να συγκεντρώσει τμηματικές πληροφορίες, για να σχηματίσει μια νέα ιδέα, ένα νέο σχέδιο ή μια καινούργια κατασκευή. Αυτό βέβαια απαιτεί πλέον αρκετή δημιουργικότητα και την ικανότητα αφηρημένης σκέψης.


Μετά από μερικές τέτοιου είδους ερωτήσεις στα ανώτερα επίπεδα της ταξινόμησης Bloom, κατά τη διάρκεια διαφόρων συζητήσεων με το παιδί, θα αποκτήσετε ένα αίσθημα της ικανότητάς του να σκέφτεται κριτικά. Αλλά χρειάζεται υπομονή και να δίνετε στο παιδί αρκετό χρόνο για να απαντήσει, γιατί εφόσον δεν είναι συνηθισμένο σε ερωτήσεις υψηλότερου επιπέδου, θα χρειαστεί κάποιο χρόνο για την εξοικείωση και επεξεργασία ώστε να μπορεί να απαντήσει. Και βέβαια με την εξάσκηση οι ερωταπαντήσεις θα γίνουν ευκολότερες τόσο για εσάς όσο και για το παιδί. Οι σωστές ερωτήσεις την σωστή στιγμή είναι ο καλύτερος τρόπος και βοηθά τα παιδιά να οδηγούν την σκέψη τους σε όλα τα επίπεδα.

Ένα παράδειγμα για μικρά παιδιά βασισμένο στην ιστορία της Κοκκινοσκουφίτσας, με ερωτήσεις που εξελίσσονται στα έξη επίπεδα:

Γνώση:
Τι φορούσε η Κοκκινοσκουφίτσα;
Τι περιείχε το καλάθι της;
Τι της είπε η μαμά της όταν έφευγε από το σπίτι;

Κατανόηση:
Γιατί πήγαινε η Κοκκινοσκουφίτσα στο σπίτι της γιαγιάς της;
Γιατί πήγε ο λύκος στο σπίτι της γιαγιάς;
Γιατί ντύθηκε ο λύκος σαν την γιαγιά της και ξάπλωσε στο κρεβάτι της;

Εφαρμογή:
Σχεδίασε μια ζωγραφιά που να δείχνει τα γεγονότα σε χρονική σειρά.
Κάνε ένα κατάλογο με τα κύρια χαρακτηριστικά του λύκου.
Σχεδίασε ένα χάρτη που δείχνει τη διαδρομή που ακολούθησε η Κοκκινοσκουφίτσα.

Ανάλυση:
Πως θα αισθανόσουν αν ήσουν εσύ η γιαγιά;
Γιατί ποιό λόγο νομίζεις ότι η Κοκκινοσκουφίτσα αποφάσισε να διασχίσει το δάσος εκείνη την ημέρα;
Πότε νομίζεις ότι η μητέρα της Κοκκινοσκουφίτσας άρχισε να ανησυχεί;

Αξιολόγηση:
Κάνε μια περίληψη της ιστορίας - σε ποιόν νομίζεις ότι του αρέσει η ιστορία;
Γιατι νομίζεις ότι η ιστορία αυτή είναι τόσο παλιά και είναι πασίγνωστη σε όλο τον κόσμο;
Αν ο λύκος δικαζόταν για τα εγκλήματά του, εσύ ποιά ποινή θα του έδινες;

Σύνθεση:Αν ξανάγραφες το τέλος της ιστορίας, ποιές αλλαγές θα έκανες;
Αν η Κοκκινοσκουφίτσα και ο λύκος συναντιόνταν στο σχολείο, ποιός θα αποδεικνυόταν εξυπνότερος και γιατί;

Οι παρακάτω ερωτήσεις είναι ένα άλλο παράδειγμα πως η ταξινόμηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μεγαλύτερα παιδιά για αξιολόγηση του επιπέδου κριτικής σκέψης τους. Οι γονείς μπορούν να τις χρησιμοποιήσουν με αναφορά σε ένα βιβλίο, ένα έργο, μια σύντομη ιστορία ή και σε μιά κινηματογραφική ταινία.

Γνώση:
Ανέφερε τους κύριους χαρακτήρες και πρωταγωνιστές. (Μπορεί το παιδί να θυμηθεί και να ανακαλέσει την πληροφορία;)

Κατανόηση:
Περιέγραψε την βασική πλοκή. (Μπορεί το παιδί να παρουσιάσει ιδέες ή νοήματα;)

Εφαρμογή:
Πότε ή πως το (όποιο) δίδαγμα της ιστορίας θα είχε εφαρμογή στην ζωή ενός εφήβου; (Μπορεί το παιδί να χρησιμοποιήσει την πληροφορία;)

Ανάλυση: 
Μπορεί να συγκριθεί η αρχή με το τέλος της ιστορίας; Η εξέλιξη είναι προς το καλύτερο ή ανάποδα (Μπορεί το παιδί να κάνει διαχωρισμούς;)

Σύνθεση: 
Ξαναπές την ιστορία σύντομα σε διαφορετικό χώρο ή με διαφορετικούς χαρακτήρες.
(Μπορεί το παιδί να δημιουργήσει κάτι καινούργιο και διαφορετικό με την πληροφορία;)

Αξιολόγηση: 
Η ιστορία έχει πράγματι κάποιο δίδαγμα; Γιατί; Πως θα υποστηρίξεις την άποψή σου;
(Μπορεί το παιδί να επιχειρηματολογήσει πάνω σε μια θέση ή μια απόφαση; Μπορεί να κρίνει την πληροφορία;)

Για να βοηθήσουμε ένα παιδί να γίνει "σκεπτόμενο παιδί" πρέπει να του δώσουμε την ευκαιρία να κινηθεί σε όλα τα επίπεδα. Ερωτήσεις με βάση την ταξινόμηση Bloom μπορούν να δημιουργηθούν ώστε να ταιριάζουν με όλα τα ενδιαφέροντα ενός παιδιού. Ερωτήσεις για αγαπημένες ιστορίες, αγαπημένες σειρές τηλεόρασης, βιβλία, ταινίες, ιστορικά γεγονότα, σε κάθε θέμα που μπορεί να κεντρίζει το ενδιαφέρον των παιδιών. Οι εξεταστικές διαδικασίες σήμερα στοχεύουν όλο και περισσότερο στην απόδειξη ικανοτήτων υψηλότερων επιπέδων σκέψης και λιγότερο σε απομνημόνευση και ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών. Ο διαχωρισμός, η αξιολόγηση και η επανασύνθεση των χρησίμων, εν μέσω του χειμάρρου πληροφοριών που συναντάμε στην καθημερινή μας ζωή, απαιτεί την ευρύτερη κινητοποίηση ικανοτήτων κριτικής σκέψης, σήμερα, από όλους μας. Πόσο μάλλον αύριο από τα παιδιά μας. Ας τα προετοιμάζουμε λοιπόν με ερωτήσεις υψηλού επιπέδου για θέματα υψηλού ενδιαφέροντος.


Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου 2012

Πρόσεξε τι θα αγοράσεις για το σχολείο

Κέντρο Προστασίας Καταναλωτή (ΚΕ.Π.ΚΑ)
via protagon.gr


Αρκετές εταιρίες παραγωγής σχολικών ειδών εκμεταλλεύονται αυτή τη φαντασία, για να δημιουργήσουν στα παιδιά λανθασμένα καταναλωτικά πρότυπα και, τελικά, να τα οδηγήσουν, στον υπερκαταναλωτισμό. Από τα είδη, που προωθούνται στην αγορά, αρκετά είναι, εντελώς, περιττά. Αυτά, που θεωρούνται απαραίτητα, για ένα μαθητή, διατίθενται, σε πολλές και διαφορετικές ποιότητες και τιμές. Η επιλογή των σχολικών ειδών πρέπει να βασίζεται στο αν αυτά πληρούν τις προϋποθέσεις, που θέτει το διδακτικό προσωπικό, ώστε να γίνεται καλύτερα και ευκολότερα η διεργασία της μάθησης, στο σχολείο και στο σπίτι.

Βέβαια, τα σχολικά είδη έχουν ένα σημαντικό κόστος και, πολλές φορές, επιβαρύνουν, αρκετά, τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Είναι κοινή η διαπίστωση ότι οι διαφορές τιμών, ανάμεσα στα απλά σχολικά και στα σχολικά, που είναι "της μόδας", είναι, πολλές φορές, αδικαιολόγητα, μεγάλες. Οι τιμές προϊόντων "διακοσμημένων", με σούπερ - ήρωες και καινοτομικά σχέδια, είναι ιδιαίτερα υψηλές.

Δυστυχώς, τα σχολικά είδη, ενώ είναι αντικείμενα, που χρησιμοποιούνται, από παιδιά και ενώ, πλέον κυκλοφορούν, στην αγορά, πάρα πολλά, που μοιάζουν με παιχνίδια, δεν έχουν συμπεριληφθεί, στη νομοθεσία, για τα παιχνίδια. Η ασφάλειά τους καθορίζεται, από τη νομοθεσία, για τη γενική ασφάλεια προϊόντων, που θέτει προδιαγραφές ασφάλειας, για ενήλικες. Όμως, τα σχολικά τα δίνουμε, στα χέρια των παιδιών. Είναι πολύ σημαντικό να μην αγοράζουμε σχολικά, που μοιάζουν παιχνίδια. Έτσι, στυλό, που ανάβουν, μολύβια, με μικρά διακοσμητικά αυτοκόλλητα, σβύστρες που μυρίζουν, σα φρούτα, σχολικά, που μπορούν να κρεμαστούν, στο λαιμό του παιδιού, με κορδόνια μπορεί να αποδειχτούν επικίνδυνα είδη, για την υγεία ακόμα και τη ζωή των παιδιών μας. Τα στυλό, που ανάβουν, περιέχουν λαμπτήρα και μπαταρία, που μπορεί να τα καταπιεί το παιδί μας. Τα στυλό, που μέσα τους «κολυμπούν» διάφορα καρτούν, ψαράκια, κ.λπ., περιέχουν υγρά, που δε γνωρίζουμε τι είναι και τι ζημιά θα κάνουν, στο παιδί μας, αν «πιεί» αυτό το υγρό. Τα μακριά κορδόνια, με τα οποία κρεμάμε τα σχολικά, από το λαιμό του παιδιού μας, μπορεί να προκαλέσουν στραγγαλισμό. Είναι λοιπόν προτιμότερο να αγοράσουμε απλά σχολικά είδη.

Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ

Τετάρτη 12 Σεπτεμβρίου 2012

Υλικό για διαδραστικούς πίνακες

Α. Ο καθηγητής Γιάννης Κωτσάνης δημιούργησε μια πολύ ενδιαφέρουσα και χρήσιμη ιστοσελίδα με υλικό για τους διαδραστικούς πίνακες. Στο πλαίσιο επιμόρφωσης 18 ωρών με αντικείμενο «ΘΕΜΑΤΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ» (σε ΚΣΕ με «Πολλαπλασιαστές» εκπαιδευτικούς κάθε ειδικότητας), συγκεντρώθηκε και οργανώθηκε όλο το σχετικό υλικό,  το οποίο μπορείτε να βρείτε στην παρακάτω διεύθυνση:

Διεύθυνση εκπαιδευτικού υλικού: http://psifiakesergasies.wordpress.com/piges/iwb/



Β. Από το ιστολόγιο του Γιώργου Παπανικολάου

Ενόψει της ολοένα και αυξανόμενης χρήσης των διαδραστικών πινάκων μπορείτε να κατεβάσετε εδώ το θεωρητικό πλαίσιο της εισαγωγής τους στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

Για Διδακτικά Σενάρια με τη χρήση διαδραστικού πίνακα κάντε κλικ εδώ.

Τέλος για την αξιοποίηση του διαδραστικού πίνακα στην Προσχολική και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση κάντε κλικ εδώ.

Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου 2012

Το νέο βιβλίο της Ιστορίας ΣΤ’




Ανάρτηση νέου βιβλίου Ιστορίας ΣΤ Δημοτικού  (Παρασκευή, 07 Σεπτεμβρίου 2012)
Σας ενημερώνουμε ότι ολοκληρώθηκε η ανάρτηση του νέου βιβλίου Ιστορίας ΣΤ Δημοτικού. Σύντομα αναμένεται να αναρτηθεί και σε διαδικτυακή μορφή (ηλεκτρονικό βιβλίο).
Ανακοίνωση του Ψηφιακού Σχολείου
 Καλή ανάγνωση

Καλή Σχολική Χρονιά 2012-2013!


Άλλη μια νέα σχολική χρονιά αρχίζει. Καλωσορίζουμε στο σχολείο μας τα καινούργια παιδιά και τους γονείς της Α' τάξης. Στον διευθυντή μας και τις δασκάλες μας πρωτίστως, αλλά και σε όλους όσους εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία και στη λειτουργία του σχολείου, ευχόμαστε θερμά καλή δύναμη και επιτυχία στο έργο τους.

Μαζί με τις ευχές μας, τους δηλώνουμε ότι σε αυτούς τους δύσκολους και κρίσιμους καιρούς, από την δική μας πλευρά, των γονέων, θα έχουν την αμέριστη συμπαραστασή μας, όπου και όσο μπορούμε, τόσο στα καλά κεκτημένα που πρέπει να διατηρήσουμε, όσο όμως και στα όποια κακώς κείμενα, που οφείλουμε με δίκαιη κρίση να αναγνωρίσουμε, να απορρίψουμε και να αλλάξουμε. 

Όλοι μαζί, εκπαιδευτικοί και γονείς, προετοιμάζουμε τα παιδιά μας να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του μέλλοντος. Να φτιάξουν μια κοινωνία και μια πατρίδα καλύτερη από αυτή που σήμερα έχουν. Η ποιότητα της εκπαίδευσής τους, θα παίξει σε αυτό τον πρώτιστο ρόλο. Σε αυτό το κοινό μας έργο, στην αποτυχία ή την επιτυχία του, στη μάχη μεταξύ μιας αμόρφωτης Ελλάδας που θα σβήσει παρακμάζοντας ή μιας Ελλάδας που μέσα από την καλλιέργεια, την δημιουργικότητα και την εργατικότητα της νέας γενιάς, των σημερινών παιδιών μας, θα αναγεννηθεί και θα προκόψει, κριτής και αξιολογητής δεν θα είναι ούτε οι γονείς, ούτε κάποια επιτροπή, ούτε κάποιος προϊστάμενος της δευτεροβάθμιας. Θα είναι δυστυχώς ο σκληρότερος όλων: η Ιστορία. Ενώπιον αυτής καλούμεθα όλοι να είμαστε παρόντες και να εκτελέσουμε το καθήκον μας, με μοναδικό γνώμονα τα παιδιά.

Καλή σχολική χρονιά!

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του σχολείου:

Ο αγιασμός για τη νέα σχολική χρονιά θα γίνει την Τρίτη 11-9-2012 και ώρα 8:15.
Μετά τον αγιασμό οι μαθητές θα γνωρίσουν τις δασκάλες τους.
Οι μαθητές θα αποχωρήσουν μαζί με τους γονείς τους στις 9:30 π.μ.

Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2012

Πρώτες βοήθειες στο σχολείο


Πρώτες Βοήθειες…

Έναν πρακτικό οδηγό και εκπαιδευτικό υλικό για την παροχή Πρώτων Βοηθείων στο Σχολείο θα βρείτε στην ιστοσελίδα http://www.firstaid.gr.

Σχετικά αρχεία:

Επίσης στο syneducation :

Εγχειρίδιο Πρώτων Βοηθειών στην καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση που στόχο έχει την ευαισθητοποίηση και τη παροχή γνώσεων στους μαθητές μας για τις πρώτες βοήθειες. Το εγχειρίδιο αυτό εκτός από τις γραπτές οδηγίες που εμπεριέχει, συμπεριλαμβάνει και φωτογραφικό υλικό περιγράφοντας τις ενέργειες βήμα προς βήμα που θα πρέπει να ακολουθηθούν σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Πρόκειται για έναν οδηγό που έχει στηθεί με την τεχνογνωσία ειδικών επιστημόνων από την Α΄ Παιδιατρική Κλινική του Αριστοτελείου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, δίνοντας την ευκαιρία στους πολίτες και συγκεκριμένα σε παιδιά να αποκτούν γνώσεις προσφοράς πρώτων βοηθειών προς το συνάνθρωπο, μέσα από ένα επιστημονικό εγχειρίδιο τέτοιου είδους.
Το εγχειρίδιο είναι διαθέσιμο εδώ.

Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2012

ΟΑΣΠ - Μνημόνιο ενεργειών για την προστασία από το σεισμό στα σχολεία



Στην ιστοσελίδα του Οργανισμού Αντισεισμικής Προστασίας μπορείτε να βρείτε ολες τις εκδόσεις του με ενημερωτικό και εκπαιδευτικό υλικό για την προστασία από σεισμό. Παρακάτω μπορείτε να δείτε μέρος του καταλόγου με υλικό για εκπαιδευτικούς και μαθητές και με συνδέσμους για άμεσο κατέβασμα των εντύπων.

Το κυρίως ενημερωτικό υλικό βρίσκεται στις εκδόσεις ΟΑΣΠ με Ενημερωτικό και Εκπαιδευτικό Υλικό, ενώ όλα τα έντυπα μπορείτε να τα δείτε και να τα κατεβάσετε από εδώ. Στην ιστοσελίδα υπάρχουν και πολλές άλλες πληροφορίες και στοιχεία για τους σεισμούς στην Ελλάδα και παράλληλα υπάρχει και σελίδα για μικρούς και μεγάλους με διαδραστικό παιχνίδι γνώσεων.


Εκπαιδευτικοί

Εισήγηση: ΟΑΣΠ - Σεισμός - Μέτρα Προστασίας
Εισήγηση: ΟΑΣΠ - Σεισμός - Επιπτώσεις
Εισήγηση: ΟΑΣΠ - Σεισμός - Μέτρα Προστασίας και Οδηγίες για Άτομα με Αναπηρία
Εισήγηση: ΟΑΣΠ - Σεισμός - Ένα Φυσικό Φαινόμενο
Εισήγηση: ΟΑΣΠ - Σεισμός - Πώς μπορούμε να προστατευθούμε;
Εισήγηση: ΟΑΣΠ - Σεισμός - Διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου στις Σχολικές Μονάδες
Learning about Earthquakes and Protection Measures (Guidelines for People with Disabilities)
Μαθαίνοντας για το σεισμό & τα μέτρα προστασίας (Οδηγίες για ΑμεΑ)
Σεισμός - Η Γνώση είναι Προστασία
Σεισμός - Ας είμαστε προετοιμασμένοι
Διαβάστε το τώρα. Προστατευτείτε από τους σεισμούς
Πρόληψη & Αντιμετώπιση των Ψυχοκοικωνικών Επιπτώσεων των Σεισμών
Μνημόνιο ενεργειών για την προστασία από το σεισμό στα σχολεία
Εκκένωση κτιρίων και καταφυγή του πληθυσμού σε ασφαλείς χώρους μετά από σεισμό
Οδηγίες για μέτρα σεισμικής προστασίας στο σχολείο
Προληπτικά Μέτρα Αντισεισμικής Προστασίας στο σπίτι σας

Μαθητές

Εισήγηση: ΟΑΣΠ - Σεισμός - Μέτρα Προστασίας
Εισήγηση: ΟΑΣΠ - Σεισμός - Ένα Φυσικό Φαινόμενο
Εισήγηση: ΟΑΣΠ - Σεισμός - Πώς μπορούμε να προστατευθούμε;
Σεισμός - Η Γνώση είναι Προστασία
Σεισμός - Ας είμαστε προετοιμασμένοι
Διαβάστε το τώρα. Προστατευτείτε από τους σεισμούς


Γενικός Πληθυσμός


Πρωτάκια: Προετοιμάστε τα για το σχολείο

Τσάντες, μολύβια, γόμες, πολύχρωμα τετράδια, όλα έτοιμα. Παρ’ όλα αυτά, το «πρωτάκι» σας, το παιδί που για πρώτη φορά θα περάσει την αυλόπορτα του «μεγάλου» σχολείου, του Δημοτικού, χρειάζεται λίγη «δουλειά» ακόμα. Για να είστε σίγουροι ότι η σχέση που σε λίγο θα ξεκινήσει ανάμεσα σε αυτό και το νέο του σχολείο θα είναι μια από τις πιο ουσιαστικές στη ζωή του, αρχίστε να εφαρμόζετε λίγες μέρες πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, ένα πρόγραμμα αρκετά τροποποιημένο από το καλοκαιρινό. Ο στόχος είναι το παιδί να φτάσει στο σχολείο του χωρίς δυσάρεστα συναισθήματα, φόβο και άγχος, αλλά με τις πιο τρυφερές και γλυκές σκέψεις.

Για το λόγο αυτό, εμείς ρωτήσαμε την παιδοψυχολόγο, κ. Λίνα Μητσάκου, για το πώς θα προετοιμάσετε το παιδί λίγο πριν τον Αγιασμό.

• Ξεκινήστε από σήμερα. Πάρτε μπογιές και μπλοκ ιχνογραφίας και ζωγραφίστε το σχολείο του. Με ζωντανά και ελκυστικά χρώματα, παιδάκια και πολλά πολλά χαμόγελα. Το παιδί θα λάβει αμέσως το μήνυμα ότι το νέο του σχολείο θα είναι ένας τόπος χαρούμενος και φιλικός.

• Βάλτε στο τραπέζι ξανά πιάτα μεσογειακής διατροφής, που όσο να ’ναι ξεχάστηκαν στις διακοπές, αφού συχνά τρώγατε έξω, με μια προτίμηση μάλιστα στα τηγανητά. Εντάξτε ξανά στο πρόγραμμα τα λαδερά, το ψητό ψάρι, τα όσπρια και φυσικά το δεκατιανό με φρούτο, που θα τους προσφέρουν βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και αντιοξειδωτικές ουσίες, για γερό ανοσοποιητικό και καλή απόδοση στο σχολείο. Επίσης, περιορίστε το κρέας στη μία φορά την εβδομάδα.

• Αρκετές μέρες πριν ανοίξουν τα σχολεία, δώστε προσοχή στο θέμα του ύπνου. Τέρμα η χαλαρότητα των διακοπών και οι «μεγάλες» ώρες που είχαν συνηθίσει να πέφτουν στο κρεβάτι. Υπολογίστε ότι ένα παιδί χρειάζεται 9-10 ώρες ύπνου και την τελευταία εβδομάδα εφαρμόστε με αυστηρότητα το νέο πρόγραμμα προσέλευσης στο υπνοδωμάτιο. Ένα ζεστό μπάνιο θα τα χαλαρώσει, ενώ οι τηλεοράσεις πρέπει ξανά να απομακρυνθούν από το χώρο όπου κοιμούνται τα παιδιά.

• Λίγες μέρες πριν, φτιάξτε πρόγραμμα μέσα στο οποίο θα εντάξετε την  προετοιμασία και αγορά των σχολικών ειδών, εγγραφή σε δραστηριότητες, ξεφύλλισμα κάποιων βιβλίων ενδεχομένως. Φυσικά, θα υπάρχει χώρος για παιχνίδι, αλλά σαφώς πιο περιορισμένα για να καταλάβει το παιδί ότι πλέον αλλάζουν οι προτεραιότητες.

• Βοηθήστε το πρωτάκι σας να εγκλιματιστεί και να συμφιλιωθεί με την ιδέα της νέας πραγματικότητας. Μιλήστε του γλαφυρά και με ενθουσιασμό για το καινούργιο ξεκίνημα και κάντε το να νιώσει εμπιστοσύνη για το περιβάλλον στο οποίο θα βρεθεί.

• Τονίστε του πως θα μπορεί σταδιακά μόνος του να γράφει, ενώ θα του φανεί καταπληκτικό όταν θα ανοίγει το βιβλίο με τα αγαπημένα του παραμύθια και θα μπορεί να τα διαβάζει.

• Εάν υπάρχει μικρότερο αδερφάκι, εξηγήστε του ότι αυτό ως μεγαλύτερος θα μπορεί πλέον να αναλάβει την καθοδήγησή του, αφού θα πηγαίνει σχολείο.

• Εντοπίστε τη διαφορετικότητα του Νηπιαγωγείου από το Δημοτικό. Χωρίς φυσικά να του στερήσετε την παιδικότητα λέγοντάς του «Τώρα μεγάλωσες, πας Δημοτικό Σχολείο». Πρέπει να μείνει παιδί, αλλά με νέες εικόνες και γνώσεις.

• Ευγένεια-Σεβασμός-Επικοινωνία. Αναλύστε τις έννοιες όσο πιο απλά γίνεται. Θα το βοηθήσουν να προχωρήσει σωστά στη ζωή του. Μιλήστε του για την πειθαρχία, το σεβασμό και τον καινούργιο δάσκαλο/α.

• Τέλος, μια χαρούμενη φατσούλα να του λέει «καλώς όρισες» θα το κάνει να νιώσει όμορφα και γαλήνια σε αυτόν το νέο δρόμο που μόλις ξεκινάει.


Πηγή : blogs.sch.gr/165dimath

Κυριακή 2 Σεπτεμβρίου 2012

Πως πρέπει να είναι ο δάσκαλος

Ο δάσκαλος Χρίστος Τσολάκης - ομότιμος καθηγητής στο Παιδαγωγικό τμήμα Δημοτικής εκπαίδευσης του ΑΠΘ ήταν καλεσμένος στην εκπομπή "Στα Άκρα" την Παρασκευή 10 Ιουνίου του 2011 και μίλησε για παιδεία, μόρφωση, καλλιέργεια, και για το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Αναφέρθηκε στους δασκάλους του, τους γονείς του, τους εκπαιδευτικούς μας και το σχολειό. Τόνισε πρωτίστως την αγάπη για τα παιδιά και παράλληλα για το γνωστικό αντικείμενο.

Σάββατο 1 Σεπτεμβρίου 2012

Καλοκαίρι στην Ελλάδα

Πέρασε κι αυτό το καλοκαίρι. Χωρίς να μπορεί να εξηγηθεί γιατί ακριβώς, το καλοκαίρι στην Ελλάδα είναι, για τους περισσότερους από εμάς, πάντα μοναδικό και ξεχωριστό - η εποχή που αγαπάμε.

Ίσως γιατί το καλοκαίρι στην Ελλάδα έχει εικόνες. Έχει πανίσχυρες, παντοδύναμες παγίδες του βλέμματος, που δεν μπορείς να τους ξεφύγεις. Έχει αισθήματα και αισθήσεις, έχει γεύσεις και αρώματα μοναδικά, εκπλήξεις που δεν τελειώνουν ποτέ, έχει το αναπάντεχο σε κάθε του στροφή.  Το καλοκαίρι στην Ελλάδα έχει τις ομορφότερες ανατολές που είδες ποτέ, τα ωραιότερα ηλιοβασιλέματα, τα ωραιότερα τραπέζια που στρώνονται μεσημέρια σε αυλές ή βράδια δίπλα στο κύμα, τις πιο αναπάντεχες παραλίες του κόσμου, τους πιο υπέροχους έναστρους ουρανούς και φεγγάρια που σου ραγίζουν την καρδιά. 

Αλλά πρέπει να ψάξεις για να τα βρεις και να αποφασίσεις να αφήσεις στην άκρη τα δεδομένα, τα αναμενόμενα, τα αρνητικά που ξέρεις και που δεν χρειάζεται να προκαλείς την επιβεβαίωσή τους. 

Γράφω αυτό το κείμενο υπό την επήρεια ενός υπέροχου καλοκαιριού. Ξέρω πολύ καλά ότι κι εσύ, όπως και γω, βρέθηκες και αυτό το καλοκαίρι αντιμέτωπος με αναποδιές, αισχροκέρδεια, ανοργανωσιά, με καταστάσεις που σου χάλασαν το κέφι. Όμως είμαι σίγουρος ότι τώρα στο τέλος του, μένουν στο μυαλό σου οι όμορφες εικόνες που θα κουβαλάς για πάντα.

Η Ελλάδα που αγαπάς, είναι αυτή η χώρα του μεγαλείου, των βράχων και της θάλασσας, του Οδυσσέα που αγναντεύει από ψηλά το βαθύ μπλέ πέλαγος, ξεκινώντας ξανά για την Ιθάκη, για το ωραίο ταξίδι. Χωρίς να τον φοβίζουν Λαιστρυγόνες και οι Κύκλωπες.

Δώσε λοιπόν στην Καλυψώ σου ένα τελευταίο αλμυρό φιλί  - πριν αποχαιρετήσεις αυτό το καλοκαίρι και κράτησε το στην μνήμη - ως ωφέλιμο εφόδιο στον βαρύ και ασήκωτο χειμώνα που έρχεται.



Ιδού δέκα από τις ομορφότερες παραλίες της Ελλάδας, για την αλήθεια και την αδιάψευστη μαρτυρία της εικόνας.

Κεφαλονιά - Μύρτος















Κρήτη Χανιά - Μπάλος
























Μήλος - Σαρακίνικο
























Αντίπαξοι - Βουτούμι























Λευκάδα - Πόρτο Κατσίκι























Ελαφόνησος - Σίμος



Άνω Κουφονήσι - Πορί



Χαλκιδική - Σάρτη



Ρόδος - Πρασονήσι



Ζάκυνθος - Ναυάγιο


Προσαρμογή από cycladia.comkala-nea.gr